Egy molekula is mérhető

Amerikai és francia kutatóknak sikerült megalkotni az első olyan mechanikai eszközt, amely képes egyetlen molekula tömegének a megmérésére, a kísérletekről a Nature Nanotechnology online kiadásában jelent meg tanulmány.

Hagyományosan a molekulák tömegét úgynevezett tömegspektrometriai (tömegspektroszkópiai) módszerrel állapítják meg, amelynek során több tízmillió molekulát ionizálnak. Az adott ionok az elektromágneses térrel való kölcsönhatásra tömeg/töltéshányadosuk alapján szétválnak. Az eljárás hiányossága, hogy nem igazán működőképes nagyobb tömegű molekulák, mint például a fehérjék esetében, amelyek nehezen ionizálódnak. Ennek eredményeként gyenge az elektromágneses térrel való kölcsönhatásuk, következésképp esetükben nehéz pontos méréseket végezni.
A kutatócsoport, amelyben a Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech), a Francia Atomenergia Ügynökség és a grenoble-i  Alkalmazott Mikroelektronikai Kutatások Intézetének (CEA-LETI) tudósai vettek részt, egy olyan, mindössze két mikron (a mikron a milliméter ezredrésze) nagyságú berendezést konstruáltak, amelynek "szívét" egy parányi, rezgő hídszerű szerkezet alkotja. Amikor egy-egy részecske, vagy molekula a hídon "landol", tömege függvényében változtatja meg a szerkezet rezgési frekvenciáját.
Az eszköz elsősorban orvosi diagnosztikában nyerhet alkalmazást, de nagy segítséget jelenthet a víruskutatásokban, a sejtek "molekuláris gépezetének" jobb megismerésében is.

Kulcsszavak: egyéb, molekula

Elindult a SpaceX Crew Dragon űrhajó a Nemzetközi Űrállomásra
Szombaton, magyar idő szerint 21 óra 22 perckor elindult a SpaceX Crew Dragon űrhajó. Két utasával a Nemzetközi Űrállomásra tart.
Akadozhat a Chrome böngésző a OnePlus mobilokon
A jelentések szerint már hónapok óta lefagy a Chrome a OnePlus okostelefonokon.
Ön is közelebb kerülhet egy magánűrhajóhoz
Ezeket a számokat kellett eltalálni hozzá.
Ilyen színekben jöhet a Samsung Galaxy Note 20 széria
Idén sokkal visszafogottabb színekben dobja piacra az új Note modelleket a Samsung.
Itt nézheti élőben: ma űrtörténelmet írhat a SpaceX és a NASA
Szerdán a rossz időjárás miatt törölték a startot, szombat este ismét megpróbálkoznak a Crew Dragon űrhajó felbocsátásával.