3D-szkennelés webkamerával

2009. 11. 26.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.
Technológia születik Nagy internet visszhangot keltett a Cambridge Egyetem egyik diákja által kifejlesztett alkalmazás, mely teljesen új alapokra helyezi a 3D-s képalkotás módszerét, nem mellékesen apró töredékeire zúzva az eddigi technika méregdrága árait.

Lehet, hogy Qi Pan nevét feljegyzi majd a technikatörténet, vagy eladja szoftverét valami nagykutyának, aki majd szép csomagolásban közzéteszi dollárért. Persze, a kettő nem zárja ki egymást. A fiatal mérnők egy olyan 3D renderelési eljárást dolgozott ki, amihez elég egy sima webkamera, és a titok, amit szoftvere rejt. A hirtelen felindulásból ProFORMA-ra (ezt fejtsétek meg: Probabilistic Feature-based On-line Rapid Model Acquisition) keresztelt eljárás ráadásul egészen nagyteljesítményű 3D-s alkotásra képes, úgy, hogy nincs szüksége lézeres érzékelőkre, fényérzékeny pontokra, vagy zöld háttérre.

Az adott tárgyat csak lassan el kell forgatni a hétköznapi kamera előtt, és a szoftver meglepően pontosan rögzíti a textúrák él pontjait. Bár, ahogy a videón látszik, lehet gyorsabban is, az eredmény mindig pontos.

##167982##

Megtaláltam a szűkszavú leírást a Cambridge Egyetem honlapján, de amikor megláttam a „Delaunay tetrahedralisation of points” szókapcsolatot, gyorsan bezártam az oldalt, és felbontottam egy sört inkább. Építész barátaim órákig tartó renderelésekről meséltek nekem rémdrámákat, mialatt a gépükhöz hozzányúlni sem lehetett az igénybevétel miatt, nem véletlen, hogy igen drága technológiáról van szó.

Akik most rendezték be 3D-s stúdiójukat, most nem örülhetnek nagyon, bár láttunk már olyat, hogy egy jó ötletet megölt a konkurencia erős gazdasági beágyazottsága, ne örüljünk előre. Drukkolok neki, hogy az új eljárás a későbbiekben is megállja a helyét, remélem a nagy publicitás csak segít az erősödésben, hisz sokan végtelen lehetőséget látnak az újféle modellezésben.



Szerző

tech.hu



Scroll to Top