A kevesebb néha több

2009. 10. 19.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.
Segway / GM PUMA Oldalunk hasábjain sokat foglalkozunk természetkímélő és főleg alacsony energiafelhasználású, városi közlekedésre optimalizált járművekkel. Ezeknek nagy része főleg csak koncepció képében létezik, ám most a Segway úgy néz ki, megtöri ezt a csendet.

A kis párhuzamos kétkerekű „elektromos roller” (Segway x és i sorozat) után komolyítani kezd a cég, hiszen elkészítette első villanyautó prototípusát, mely iránt a nagy múltú General Motors is érdeklődést mutatott és a kezdetektől részt vett a fejlesztési munkálatokban.

A PUMA fantázianévre keresztelt, környezetbarát guruló doboz leginkább egy összenyomott Smart-ra emlékeztet, legalábbis a terveken szerplő, fedett változat. Két darab párhuzamos keréken fut, ahogy a többi Segway jármű is teszi, egyensúlyáról pedig a beépített giroszkóp gondoskodik. Ám a biztonság érdekében megtoldották elöl és hátul is, két-két kisegítő görgővel, hiszen bármikor előfordulhat bármilyen műszaki hiba, ami bizony „botlást” és csúnya pofára esést eredményezhet.

Ahogy a fenti képen látható, a jármű kétüléses, ami a hasonló szerkezetek esetében egyedülálló. A párhuzamosan futó kerekeknek köszönhetően a megfordulás egyhelyben is történhet, így a kanyar sugara gyakorlatilag zéróra csökken. Az autócska minden mozdulatát elektronikus kütyük és szoftverek irányítják, lehetővé téve a finom korrigálásokat, fékezést és a kerekek kipörgésének megakadályozását, illetve a sebességváltást. A gyártó állítása szerint a PUMA teljesen biztonságos, ami a redundáns felépítésű rendszernek köszönhető. Ez azt jelenti, hogy ha a rendszer egy része meghibásodik, annak funkcióit képes átvenni egy másik és elvégezni helyette a munkát, legyen szó kormányzásról, fékezésről, vagy gyorsításról.

Természetesen a mai trendnek megfelelően a szórakozás sem maradhatott ki a járműből. A tervezők ugyanis iPhone dokkolóval bővítették a „műszerfalat”, melyen keresztül információt kaphatunk az akkuk töltöttségéről, az aktuális sebességünkről (max. 35-40 km/h, terheltségtől függően), a megtett kilométerről, illetve zenét is hallgathatunk általa, vagy használhatunk navigációt. Akár hogy is nézzük, a Segway PUMA talán nem is olyan sokára eléri azt, amiről az eddigi tervezők és fejlesztők csak álmodhattak. Mégpedig, hogy termékük kikerül az utcára és leváltják a városok utcáin pöfögő, benzinfaló szörnyeket.



Szerző

tech.hu



Scroll to Top