Hogyan vezessünk télen?
2013. 01. 18.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.
A hét eleji havazás szinte teljesen lehetetlenné tette a közlekedést az országban. Az előrejelzés a következő napokra is hasonló időjárást jósol, sőt régiónként a hó mellett ónos eső is előfordulhat. Ilyen időjárási körülmények között akár háromszorosára is nőhet a menetidő. A Groupama Vezetéstechnikai Centrum instruktora szerint mielőtt elindulnánk, feltétlenül tájékozódjunk az aktuális időjárási helyzetről, és ha mindenképpen szükséges autóba szállnunk, akkor is körültekintve válasszuk meg a gépjármű sebességét.
Az elmúlt napokban lehullott hó és az azt követő ónos eső miatt csúszóssá váltak az utak, ami a vezetőktől fokozott figyelmet és taktikus vezetést igényel. Mindenképp visszafogottan kell megválasztani a sebességet, mert a fékút havas körülmények között is már a normál fékút két-háromszorosára nőhet. Ónos esőben fontos, hogyha tehetjük, akkor egyáltalán ne induljunk útnak, mert már sík terepen is, akár nyolc-kilencszerese lehet a fékút, amivel lehetetlen előre kalkulálni egy fékezésnél.
Emelkedőre való feljutás esetén:
amennyiben jeges a burkolat, akkor inkább ne induljunk el, mert irányíthatatlanná válhat az autó és balesetet okozhat
azonban ha havas emelkedővel állunk szemben, akkor meg lehet próbálkozni a feljutással, itt két dolog lehet segítségünkre: a lendület és a megfelelő téli guminak köszönhető tapadás
ha az emelkedő kezdeti szakaszánál észleljük, hogy nem fogunk tudni feljutni, akkor inkább ne kockáztassunk, mert a visszaereszkedés, vagy a visszacsúszás hosszabb távon nehézkesebb és nagyobb egy baleset bekövetkezésének esélye
fontos, hogyha mégis vissza kell ereszkedni, akkor próbáljuk meg azt elérni, hogy guruló kerékkel tudjuk visszaengedni az autót, mert így megmarad a kerekek tapadása és ezzel együtt a gépjármű irányíthatósága is
abban az esetben, ha kétségesnek érezzük az út csúszósságát és a forgalmi körülmények lehetővé teszik, akkor mielőtt nekiindulnánk az emelkedőnek, szálljunk ki az autóból és gyalogosan ellenőrizzük a burkolat csúszósságát
a téli közlekedés során sokkal fontosabbá válik az előre gondolkodás, például, ha egy előttünk lévő autó megpróbál feljutni egy emelkedő tetejére, akkor addig ne induljunk el utána, ameddig nem látszik, hogy biztosan teljesíteni tudja ezt a távot, mert könnyen olyan helyzetbe kerülhetünk, hogy ő nem tud feljutni és miattunk nem tud visszaereszkedni, esetleg ránk is csúszik
Lejtőről való lejutás esetén:
alapvetően azokat kell itt is figyelembe venni, amit egy emelkedőre való feljutásnál, továbbá fontos a nagyon lassú sebesség, nehogy az autó irányíthatatlanná váljon
sokat segíthet a motorfék használata (alacsony fokozatba történő visszaváltás) az üzemi fékkel kiegészítve
A havas úton gyakran előfordul, hogy az autó eleje vagy hátulja elkezd oldalirányban kicsúszni:
a kis megcsúszás még kezelhető, természetesen ez is akkor igaz, ha megfelelően választottuk meg az autónk sebességét, általában a sebesség mérséklése megoldja a megcsúszásból eredő problémát
ha az autónk eleje csúszik meg, akkor mindenképpen jó megoldás a sebesség mérséklése, azonban, ha a hátulja tör ki, akkor szükség lesz a kitörés mértékének megfelelő ellenkormányzásra is
Ebben az időben kiemelt jelentőséget kap, hogy mennyire vagyunk láthatók mások számára az utakon. A legtöbb autó ilyenkor hamar koszos lesz, így annak színe kevésbé figyelemfelkeltő, azonban nagyon sokat segíthet, ha a fényszórók elöl és hátul is kellően tiszták, mert így már messzebbről is észrevehetnek minket. Lehetőség szerint minden indulás előtt ellenőrizzük a fényszórók burkolatának tisztaságát és, ha szükséges, akkor tisztítsuk meg.
A nagy mennyiségű hóesést követően könnyen nyomvályúk alakulhatnak ki az utakon, amik egy sávváltásnál vagy előzésnél veszélyesek lehetnek, mert a két nyom között kialakuló hóbuckák könnyen megdobhatják az autót, amikor keresztülhajtunk rajtuk. Ez a szituáció azért is veszélyes, mert az első és a hátsó kerék nem egyszerre gördül át ezeken a kis dombokon, így először az első kerék csúszik meg, aztán amikor az újra a tapadást biztosító nyomban van, akkor a hátsó kerék kerül a csúszós részre és kipördül az autó hátulja. Nagyon fontos, hogy lehetőség szerint az ilyen sávváltásokat, vagy előzéseket olyan helyen tegyük, ahol nem veszélyeztetünk másokat. Kellő körültekintéssel válasszuk meg a sebességünket és ne essünk pánikba, ha megcsúszik az autónk, igyekezzünk felelősséggel megválasztani a korrekció megfelelő módját.