A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által a T-Home támogatásában 2012 áprilisában készített gyorsjelentésből kiderül, hogy a tartalmi kínálat szélesedése és a televíziózáshoz kapcsolódó vívmányok elterjedésének következtében szegmentálódnak a magyar fogyasztók tévénézési szokásai. A reprezentatív felmérés szerint a tartalomfogyasztási magatartásukat tekintve jól elkülöníthető tévénéző típusok határozhatók meg, amelyek közül egy réteg iránymutatóan előrébb jár a többségnél.
A tévénézők 45 százaléka megfontoltan választ a műsorkínálatból, döntő többségük pedig társas tevékenységnek tekinti a televíziózást. „Az emberek 65 százaléka általában mással együtt néz műsorokat. Az esetek jelentős részében a társaság a családot jelenti, barátaival közösen jellemző módon az emberek 5 százaléka tévézik. Ez a szokás az átlagosnál elterjedtebb a többieknél magasabb életszínvonalon élők, a budapestiek, a kapcsolaton kívül élők, az aktív keresők, az 50 évesnél fiatalabbak és a férfiak körében” – mondja Beck László, a felmérést végző Medián vezető elemzője.
A felmérés szerint a megkérdezettek kétötöde rögzít valamilyen műsort legalább alkalmanként. Ennek hátterében pedig a televíziózás egyre tudatosabbá válása áll: ma már a lakosság egytizede kifejezetten megfontoltan, tudatosan választ műsort. Ők előre eldöntik, milyen műsor elé ül le, és ők azok, akik jellemzően rögzítik is azt, amely számukra nem megfelelő időpontban kerül a képernyőre.
„Egyre többen állítják a technikát a tudatos tartalomfogyasztás szolgálatába, és használják ennek érdekében az interaktív lehetőségeket biztosító képernyőket, legyen az IPTV vagy egy okostelefon felülete. A modern készülékek által nyújtott lehetőségek és azok használata számukra természetes, így ma már leginkább csak azt és akkor néznek a képernyőkön, amit és amikor érdekesnek tartanak” – vélekedik a csoportról Király István, a Magyar Telekom marketing vezérigazgató- helyettese.
Minden harmadik tévénézőnek igénye, hogy ilyen módon átgondoltan fogyasszon tartalmat, ehhez pedig technika adta eszközöket saját szolgálatába állítása: ők az interaktív tévék videotéka-szolgáltatását is szívesebben választják. „Ma már mindenhol tartalmat akarunk fogyasztani: akkor akarjuk megnézni, amire kíváncsiak vagyunk, amikor nekünk alkalmas. Mindeközben egyre türelmetlenebbé válunk, hiszen az eszközeink lehetővé teszik, hogy az időt és a műsort is kényelmünknek megfelelően válasszuk meg” – magyarázza ezzel kapcsolatban Bárdos András televíziós szakember.
A tudatos tartalomfogyasztás Tari Annamária pszichológus szerint azzal egyenlő, hogy a széles kínálatból az aktuálisan tetszőt választjuk. „Az online jelenlétnek, a megosztásoknak köszönhetően ma már gyorsabban generálódik a hatás. Ez alakítja az aktuálisan tetsző dolgokat: egyre gyorsabban hozunk döntést arról, hogy valami tetszik-e vagy sem” – vélekedik a pszichológus. „A tudatosan választó, multitasking életmódot folytató generáció már belenőtt a technikába, készségszinten használja azt, ezáltal pedig célirányosabb is választásai során” – teszi hozzá Tari Annamária.