Az elmúlt időszakban elszaporodtak azok a speciális adathalász és egyéb csalási módszert alkalmazó telefonos támadások, melyek jellemzően mobil telefonos hívásokon keresztül történő megtévesztésen alapulnak.
A csalók által véletlenszerűen felhívott potenciális áldozatoknak a csalók a telefonban különböző banki és mobilszolgáltatói nyereményjátékokon nyert jelentős összegű díjakat ígérnek és ennek ürügyén személyes illetve banki adatok (számla- és bankkártyaszámok, személyes azonosítók, PIN kódok, stb.) megszerzésére tesznek kísérletet. A csalás részeként az elkövetők sok esetben a nem létező nyeremény átvételének feltételéül különböző összegek rövid időn belüli átutalását, vagy adott számú feltöltős telefonkártya megvételét és adott telefonszámra történő jóvá irattatását kérik a gyanútlan áldozatoktól.
A nyereményjáték ígéretével történő csalás mellett tudomásunkra jutott egy újabb telefonos adatszerzési módszer. Ennek során a csalók, a bank nevében, bankkártyás tranzakciók egyeztetése ürügyén próbálják meg a kártyabirtokosoktól a bankkártyájuk számát, lejárati idejét és biztonsági kódját kicsalni, hogy ezek ismeretében különféle visszaéléseket kövessenek el.
A Magyar Bankszövetség és tagbankjai nem tudják még a mai napig elég gyakran és nyomatékosan felhívni mindenki figyelmét arra, hogy a hitelintézetek soha nem szerveznek olyan típusú nyereményjátékokat, melyek kapcsán ügyfeleiktől telefonon, e-mailen, vagy azokból elérhető internetes honlapokon személyes adatokat, vagy banki azonosítókat kérnének, illetve amelyek kapcsán bármely összeg befizetését vagy átutalását kérnék.
Tudnotok kell, hogy telefonon egyik bank sem telefonálhatnak adategyeztetés céljából és nem kérhetnek ki semmilyen adatot. A legegyszerűbb ilyenkor, ha megkéritek a telefon másik végén ülő személyt, hogy a tranzakció részleteit személyesen szeretnétek átbeszélni valamelyik fiókban.
Ha bármi ilyesmit tapasztaltok azonnal hívjátok a rendőrséget, vagy a bankot, amelyikre a telefonálók hivatkoztak.
Találkoztatok már hasonló esettel?