A facebook megnyerte a netet?

2010. 04. 28.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.
A facebook a legnagyobb közösségi oldal az interneten, világszerte mintegy 400 millió regisztrált taggal büszkélkedhet. Aki facebook-ozik, az ismeri a „Like” gombot. Ez a kis gomb segíthet lenyomni a nagy riválisokat, a twittert és a Google-t?

A héten a facebook bejelentette a tetszik (like) gomb továbbfejlesztett változatát, így ez a kis ikon már bármilyen oldalon ott lehet és a CNN már integrálta is a megoldást. A dolog lényege hogy rányomva ajánlhatod az ismerőseidnek az adott cikket, a facebook megjegyzi magának ezt az adatot, így ha sokan ajánlják a cikket, akkor értékes a cikk, tehát erősebb helyezést kap.

Ám nem a facebook találta fel a spanyol viaszt, mert a twitter már régóta elérhetővé tett hasonlót az oldalak részére.Nézzük meg a twitter és a facebook helyzetét egy kicsit közelebbről. A lényeg a méret. A twitter jelenleg inkább a stagnálás fázisában van, ugyanis kicsit lelassult a növekedése, és minden azon áll, vagy bukik, hogy képes-e növelni a felhasználóinak a számát (jelenleg körülbelül 100 millióra tehető). A fejlődés ütemét a külső oldalak határozzák meg, ugyanis azon oldalak akik integrálják magukba a közösségi szájtokat, egyenlőre általában csak az egyikkel teszik, így el kell dönteniük, hogy melyiket helyezik el a lapjukon. Ha egy kicsit jobban megnézzük, akkor nyilvánvalóan látszik, hogy a facebook az esélyesebb, ugyanis a több felhasználónál jóval esélyesebb a megosztás, így a forrás oldal népszerűsítésének esélye is nő.

Hirdetési, vagyis pénzoldalról a facebook legnagyobb kihívója pedig mindenképp a Google, ugyanis a keresőóriásnak van a legtöbb hirdetési felülete jelenleg, így itt szintén nagy lesz a harc. Ez a meccs még nincs lejátszva kettejük között és a Google-nek elég pénze van, hogy megvegyen szinte bármit (mint ahogy sokszor meg is teszi), így nagy falat lesz a közösségi oldalnak. Ráadásul a Google-nak is van szociális hálója (régebben egy-két oldalon láthattuk, de mostanra már sok helyről eltűnt), így a csatát itt az fogja eldönteni, hogy milyen mértékben lehet beleépíteni az oldalakba az adott megosztási és egyéb funkciókat. Értem ezalatt például, hogy egy oldalra ne kelljen külön regisztrálni, hanem legyen elég egy facebook, vagy google account-al belépni. Mindkettő megoldásra van lehetőség, de elég nehézkes a beleépítés, így ezen a téren a twitter vezet, ugyanis neki nagyon jó API áll rendelkezésére ilyen szempontból.

Arra, hogy egy negyedik piaci szereplő lépjen be a harcba elég kevés az esély, ugyanis ezen a piacon már nem lesz nagy mozgás, mivel az emberek sem szeretnek túl sok helyre beregisztrálni. Az biztos, hogy a facebook nem ragad le a like, dislike (TETSZIK, NEMTETSZIK) opciónál, hanem fejlődni fog. A kérdés már csak az hogy ki fejlődik először. Ti lájkoljátok a „Like” gombot?



Szerző

tech.hu



Scroll to Top