A japán Ricoh a legnagyobb nemzetközi nyomdaipari szakkiállításon, a drupa-n mutatta be új Clickable Paper™ technológiáját. A cross-media szolgáltatás lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy iPhone vagy Android okostelefonjukat valamilyen nyomtatott felületre irányítva, megkapják az ahhoz kapcsolt online tartalmat. A technológia bármilyen nyomtatott médiánál alkalmazható, úgy, mint újságok, magazinok, reklámlevelek, könyvek, prospektusok és poszterek. Minden digitális információ vagy szolgáltatás társítható az alkalmazással, beleértve a multimédia tartalmakat, a weboldalakat, az elektronikus kereskedelmet és a közösségi hálózatokat is. A technológia nagy hatással lehet a lapkiadásra, mivel potenciális lehetőséget teremt a kiadók számára, hogy széleskörű cross-media tartalmat biztosítsanak vásárlóiknak. A fogyasztók a könnyen azonosítható logónak köszönhetően azonnal felismerhetik a szolgáltatással elérhető oldalakat.
A “Clickable Paper” szolgáltatás alapjául a Ricoh Szilikon-völgyben székelő leányvállalata által fejlesztett Ricoh „Visual Search” technológia szolgál. A Clickable Paper tartalmazza a mobil alkalmazást, és azt a szerkesztői (authoring) eljárást, amely a nyomtatott média bármely területén meghatározott hotspot-okat összekapcsolja az online tartalommal. A “Clickable Paper” bemutatásával párhuzamosan jelenik meg a Ricoh munkatársának, Sandra Zorattinak, Precision Marketing című könyve, amely a „Clickable Paper” technológia marketing területen történő gyakorlati alkalmazását és előnyeit vizsgálja. A “clickable” hotspot-ok által az olvasót a kapcsolódó videók, szakértői oldalak, valamint az ipari jelentések még nagyobb információs szolgáltatásával látják el. A hotspot-ra való kattintással a felhasználó hozzáfér a kapcsolódó videókhoz, szakértői blog-okon található post-okhoz, iparági jelentésekhez, nagyobb mennyiségű és mélységű információhoz.