Már nem sokáig tartanak ránk igényt az autóink
2015. 04. 03.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.
Szerencsésen célt ért az első önvezető autó, amit 3400 mérföldes (közel 5500 kilométeres) közúti tesztnek vetettek alá. A tanulmány tanulsága pedig, hogy egyetlen dologban biztosan jobb a számítógép az embernél közlekedés terén, mégpedig a sebességhatárok betartásában.
Az utóbbi hetekben a világ legnagyobb technológiai vállalatait is összefüggésbe hozták az autóiparral, viszont most valós eredményről kaptunk hírt. A Delphi Corp., autóipari beszállító egy Audi Q5-öst szerelt fel radarral, kamerákkal és lézeres érzékelőkkel, mielőtt elindította a 15 amerikai államot átszelő San Franciscótól New Yorkig tartó útjára, melynek 99%-ában önmagát irányította a jármű - értesültünk a Phys.org soraiból.
Az autó volánjánál a Delphi műszaki igazgatója, Jeff Owens ült egész úton, aki elmondta, hogy az önvezető kocsi egyetlen alkalommal sem lépte át a sebességkorlátot, még akkor sem, amikor az összes többi sofőr felháborodva hajtott el mellettük.
A gépkocsi utasának csupán néhány kivételes alkalommal kellett közbeavatkoznia, először egy építési munkálatok miatt lezárt útszakasznál, másodszor egy rendőri igazoltatásnál, és végül egy sávjából kilógó teherautó miatt. Azt nézve, hogy az út majdnem annyi volt, mint a Budapest-Párizs távolság négyszerese, nem is olyan rossz teljesítmény egy prototípustól.
Owens nagyon elégedett volt a jármű teljesítményével, hiszen az a legoptimistább várakozásaikat is felülmúlta, hibátlanul hajtott át hidakon, körforgalmakon és forgalmas autópályákon még szakadó esőben is.
A tanulmányút során majdnem 3 terabyte adatot gyűjtöttek a cég mérnökei, melyeket a robot további tökéletesítésére tudnak majd használni. Az autó még nem volt tökéletesen felkészülve az államonként változó útfestésekre, de a most gyűjtött információk segítségével fejleszthetik majd a kamera sávfelismerő képességét.
Az is kiderült a teszt során, hogy a kameráknak némi vakságot okozott az erős napfény és a heves eső, a fém szerkezetű hidakon is jól teljesítő radar támogatásával azonban ilyenkor is hibátlanul tudott tájékozódni.
A hét elején az Audi AG bejelentette, hogy a Delphi készíteni fog egy új központi számítógépes rendszert, ami különböző kamerák és érzékelők adatainak értelmezésével fogja közölni a járművel az adott helyzetben szükséges reakciót. Ezeket a készülékeket előreláthatólag két év múlva kezdik el a kereskedelembe kerülő Audikba beépíteni. A német autógyártón kívül a Delphi még a Volvónak is szállít különféle kamerás és radaros rendszereket, amik az automatikus fékezésben, a sávelhagyási figyelmeztetésben és egyéb biztonsági intézkedésekben lesznek hamarosan érkező XC90 segítségére.
Amíg mások a kocsik alternatív energiával történő meghajtásával vagy hiperfuturisztikus koncepciók tervezésével vannak elfoglalva, az önvezető járművek technológiája olyan szintű fejlődésen ment keresztül az utóbbi időben, hogy hamarosan tényleg megjelenhetnek az eddig csak sci-fikből ismert sofőr nélküli autók, számottevően javítva a közúti baleseti statisztikákat.