Lélegzet/kilométer

2009. 08. 04.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.
A legújabb üzemanyag nem a bio benzinek, nem is a hidrogén, hanem a levegő. Én is, amikor ezt először hallottam nem hittem a fülemnek, de így van. Egy éven belül már az utcákon is látható lehet egy olyan autó, amelynek meghajtásához nem kell más, mint levegő.

A francia mérnökök által kifejlesztett ötüléses autó a tervek szerint üvegszálas kompozit anyagból készülne, így mindössze 350 kilogrammot nyom. Az ára is igen kecsegtető a maga 2500 fontos "alig" 900 ezer forintos árával. A gépkocsi egyszerűen sűrített levegőt használ, amit egy szénszálas tartályban tárolnak, amelyet a kocsi alvázához rögzítenek.

Jó kis autó és a legjobb, hogy az autó feltöltése mindössze 3 percet vesz igénybe egy kompresszor segítségével, ami sokkal gyorsabb, mint ez idáig bármilyen más tölthető autó feltöltése. Alternatívaként a kocsi képes saját kompresszorával is feltölteni magát igaz jóval hosszabb, mintegy négy óra alatt, de legalább öntöltős. Ez lehet a jövő autója?? Egy biztos, még nem de jó úton haladunk e felé. Már kezdünk elszakadni a foszilis üzemanyagoktól, bár hosszabb utak esetén a sűrített levegőt keverik hagyományos üzemanyaggal, amelyet egy égető kamrába vezetnek, majd begyújtják, így az ott melegedő levegő kitágulva fejt ki nyomást a dugattyúkra. A mérnökök szerint bármilyen folyékony üzemanyag használható a keveréshez. Ez a jószág a CityCat-re hallgat.

A kocsi kritikusai arra kíváncsiak, hogyan lesz majd mindezen kedvező működés tartható akkor is, ha nem csak a mostani fapados modellt gyártják majd. Mindezek ugyanis jelentősen megemelik majd a kocsi tömegét. A másik nagy kérdés, a biztonság, ám a fejlesztők szerint egy karambol esetén a levegőtartály nem fog szétrobbanni, csak szétrepedni hatalmas zajjal.Az igaz, hogy kockázatos, de amikor a belsőégésű motorok megjelentek mindenhol azt lehetett hallani, hogy majd felrobban. Én azért remélem, hogy nemsokára sok ilyen környezetbarát autót látok majd az utcákon.



Szerző

tech.hu



Scroll to Top